23 oktober 2014

Renovering del 1


















Håll i er nu, för där blev det furuchock!

När vi flyttade in i vårt hus i våras så sa vi att vi bara skulle flytta in och det var ju faktiskt ingenting som behövdes göras iordning akut utan vi skulle bo in oss, känna efter, njuta av att bara vara och allt det där som man säger ... haha.

Här står vi nu med två rum som är tömda och redo för en uppiggning!  Det har faktiskt även kommit gips på väggarna redan och foder runt fönster och dörrar. tusen tack pappa för hjälpen!!!

När vi rev ner den tjocka pappväggen kom det fram coola mönstrade tapeter! Men ... nej tack.

De nedre bilderna ska bli Charlies rum och öppningen till klädkammaren som ligger mellan hans sovrum och vårt sattes igen.

På måndag kommer golvslipar´n. Vi bestämde tillslut att behålla det överlackade furugolvet och med ett antal slipningar och lite ny nyans så tror vi att det kommer bli riktigt fint!

Fortsättning följer ...

4 kommentarer:

  1. Så spännande!!
    Tack så jättemyscket för dina fina tips. Tror med att det är viktigt att min man på riktigt förstår vad det handlar om, även om han verkligen är en snäll man.
    Men igår då var jag som en spänd fiolsträng, på vippen att man drog av den. Han sa även det till mig för han märkte ju det. Skulle skjutsa in honom till stan då han skulle på ölprovning. Jag hade då bara varit hemma i tre timmar efter ett möte och vårdcentralen. Jag var slut och ville inte alls köra in till stan igen (vi bor ca 3 mil utanför stan). Men jag hade ju lovat och det går inte direkt en massa bussar härifrån...
    Det blev liksom för mycket.
    Så idag är jag liksom speedad samtidigt som jag är slut. Jag tror du förstår.
    Jag vet inte om de tog sköldkörtelprov, jag sa till om det iaf. O han kände på dem och de var inte svullna.

    Tack för att du delar med dig av dina tips det betyder mycket.
    Va rädd om dig!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen precis allt du beskriver och förstår känslan du har inom dig. För både dig och mig som gillar att fixa hemma så är det svårt att hålla sig i skinnet i såna lägen. Man vill ju så mycket!

      Sen det där med att boka in saker eller lova saker, nu vet du hur du mår så då är det lättare att INTE boka in någonting som får dig att VARA TVUNGEN till någonting. Vi var precis nyinflyttade här hemma när min trötthet slog till och när jag insåg hur det låg till så var jag tvungen att säga nej till besök, till och med från nära och kära. Det kändes jobbigt men tvunget just då. Sen kan vi inte ta på oss hur folk reagerar på sånt men vi vet bara själva att det är nödvändigt just då.

      Jag och min man bestämde att det skulle vara besöksförbud här hemma (haha, låter helt galet men så var det) till en början. Två veckor helt lugnt utan besök bestämde vi till en början men det blev längre än så. Det var skönt. Jag ville leka med Charlie, hitta på roliga saker, greja, måla och fixa men all ork jag hade gick till att på sin höjd vara med Charlie, och det är ju inte fy skam ;-) Allt annat fick vara.

      MEN .... det kommer inte alltid vara så och det är viktigt att tänka så. Det kommer bli bättre och då har vi all tid i världen att göra det där som vi vill och längtar efter.

      Mina körtlar var inte heller svullna men jag är säker på att läkaren kollade om du bad om det, så det känns ju skönt att utesluta.

      Var rädd om dig nu också, kram!
      Pernilla

      Radera
  2. Ja det är nog lättare sagt än gjort, att hålla sig från renovering om, man inte riktigt gillar "miljön". Tur ni har din pappa och det blir säkert jättefint när det blir klart. Vill se det sedan.

    Ha det så gott. // Lissen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi harmålati vardagsrummet också, så det har hänt en del. Visar gärna bilder framöver! Furubilderna är nu historia :-) Nästa gång blir det ett litet annat stuk ;-)

      Ha en finfin helg, kram!
      Pernilla

      Radera