18 december 2011

Sköna adventsmorgon ...


Adventsmorgon och lugnet infinner sig. Idag ska vi ta emot en kvarts älg som hamnar i frysen. Mumsa på goda snickersrutor och bara vara. Passande för en söndag tycker jag!

Vad ska ni göra idag?



 bilder: me and alice

Hos Me and Alice hittade jag denna finfina golvlampa! En sån skulle gärna få flytta in hos mig. Hon har också ett recept på frukostbullar, kanske jag skulle ta och knåda ihop till frukosten. Det lär nog uppskattas!

Här är hennes recept på frukostbullarna!

4 msk smör
4 dl mjölk
1 pkt jäst
3 krm salt
2 msk sirap
1 dl havregryn, 2 msk linfrö, 4-5 dl rågsikt, 5 dl vetemjöl

Värm smör och mjölk fingervarmt i en kastrull, smula ner jästen i en bunke. Häll blandningen över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt, sirap och de torra ingredienserna. (spar lite av vetemjölet till utbakning).

Arbeta degen tills den blir ganska smidig och släpper en aning i skålen. Låt jäsa ca 20 minuter under bakduk.
Arbeta sedan degen på mjölat bakbord. Dela den i fyra delar och dela varje del i sex delar.
Rulla runda små bullar och lägg på bakpapper på plåt. Låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Pensla med vatten och strö över lite havregryn.
Gräddas i mitten av ugnen i 225 grader ca 10 minuter!

7 kommentarer:

  1. HÄr blir det både julfika och julmat idag. Som det ska vara på 4 advent. :-)

    Önskar dig en riktigt fin adventsdag!

    SvaraRadera
  2. bakat 20 kakor hårt bröd på morgonen och 8 skrädkakor känner mej rätt nöjd.Inger

    SvaraRadera
  3. Jättevackra bilder.. Gör lite som möjligt idag.. Kram

    SvaraRadera
  4. Snickersrutor lät inte dumt! Jag ska nog ta och prova ditt recept!!
    Stor Kram Annelie ♥

    SvaraRadera
  5. Hej finaste!
    Nu står Snickersrutorna i kylen... Dock gjorde jag två mindre formar, så man får en lite högre "kaka" och då räckte inte chokladen, så jag får lägga till den i efterhand på en av dem *asg* Hade lite otur med tänket kan man ju säga :)

    Kommer bilder imorgon, med länk så klart till din blogg och receptet så klart! Men nu blev jag ju sugen på frukostbullarna! Men hur ska jag hinna, vännen??!! Jag vill ju baka allt du lägger upp *fniss!*

    Ta hand om dig och ha en härlig söndagskväll!
    Kramen!

    SvaraRadera
  6. Hej hej...tack för att du kikade in till mig..jättefin blogg du har med många fina tips...Ha det gott ..kikar in igen..kram Marie

    SvaraRadera
  7. Ja, det var dags att göra om, göra rätt och ta tillbaka livet och bloggen...
    Det blir nog bäst så här...

    Du, vi gör bullarna i mellandagarna! När man ändå är trött och småless på Vörtbröd :)

    Stor kram och lägg gärna till dig som följare om du vill :)

    SvaraRadera