19 december 2011

Att få utmana sin fantasi


Jag är född på 70-talet. Jag växte upp med färgerna gult, brunt och orange. (!) Mamma sydde kläder till mig och jag gillade det! Speciellt en ljusgul klänning med en massa rysch o volanger.
Jag kände mig så fin!
Pappa byggde den här kojan åt mig i mitt rum, ett eget kryp-in där jag hade café och lagade en massa god mat.  (Tror faktiskt att mamma ligger bakom sittpuffen som har både ögon o mun ...)
Jag satt ofta och skrev, ritade och spånade på små idéer jag hade.


Jag gillade att vara ute i garaget och skruva, såga... ja, helt enkelt fixa o skapa lite grann. Inte minns jag vad jag gjorde, men det viktiga va att få vara där och fundera, göra och försöka.

Jag har inga egna barn (än) men när jag får det så ska mina barn få vara kreativa, skapa saker med händerna och utmana sin egen fantasi.

Vet inte varför jag skrev det här inlägget just nu, men kanske tänker jag på allt som stundar i jul. Alla klappar under granen. Jag fick mycket julklappar, men det som jag gillade mest var när jag fick utmana min egen fantasi om det än så var med en liten träbit eller med en krita o ett papper.



Kram på er och stressa lugnt nu sista dagarna innan jul! :-)

5 kommentarer:

  1. Vilka underbara nostalgiska bilder på en kreativ sötnos!

    Jag tror att det är utvecklande att få vara kreativ utan krav.
    Om jag ser till mig själv som vuxen så mår jag som bäst när jag får "leka" utan prestation.
    Och så var det som barn också om jag kommer ihåg rätt=))

    Ha en jättefin dag/Kram Hannis

    SvaraRadera
  2. Vilket kul inlägg, härligt med kreativa unga! Är själv 69:a så vad jag kände igen mig på det du berättade...sydde alla mammor kläder själv i hiskiliga färger? ;)
    Mina tre barn är kreativa på varsina saker, det är jätte kul!
    Tack för tipset sist!
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  3. Vilket fint inlägg :-) Känner igen mig.

    SvaraRadera
  4. Jättefint skrivet och fina bilder! Ha en bra dag. Kram :)

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha! Japp! Jag känner såå väl igen mig! Jag är en 75:a så samma färgsättningar, samma hemmasydda kläder, samma volanger och alla dessa sollinnen!

    Jag hade en koja på vinden, med en korg som satt fast i ett snöre så jag kunde få upp saft och bullar :)

    Vännen, inlägg om Snickersrutorna är uppe, och jag länkade helt enkelt till din blogg :)
    Ha en underbar måndagskväll!
    Kram!

    SvaraRadera