28 oktober 2012

Lördagsmiddag och veckan som gått

Igår hade vi grannarna/hundvakterna på middag. Så mysig kväll, mannen gick och småvisslade i köket medans han höll på att laga älgsteken. Skön musik på i högtalarna. Det var sådär som det ska vara när man förbereder middag för gäster, går runt och känner sig varm inombords med en massa härliga dofter, såsen som puttrar och livet leker!

kastanjer, middag, älgstek

Till efterrätt hittade jag denna hallonpaj som slank ner som jag vet inte vad. Vi hade glass till istället för grädde, tror det var bra för pajen i sig var ganska M A S T I G. Men så god!

Vi satt och pratade hela kvällen lång och vi kom in på ämnet kastanjer. Hon sprang hem och hämtade ett gäng som vi bakade i ugnen på en bädd av grovsalt. Men... inte svenska kastanjer, de går tydligen inte att äta. Smakade som nötter ungefär, annorlunda men jo, goda.

Veckan annars har varit ganska fartfylld. Jobb och några vändor till tippen och återbruket. Vi har haft rensning på vinden och i garaget och jag hade "flow". Ni vet, saker som jag burit runt på så många gånger, flyttat omkring i olika lådor men nu kände jag att jag var redo för att ge sakerna ett nytt hem. Skön känsla i magen och befriande att få mer luft hemma.

Utemöbler har åkt in på vinterförvaring och krukor har tömts. Löv har jag krattat men varför? Nästa dag var där nya igen. Roligare kan man ha.

Jo visst ja, det höll jag på att glömma. Till älgen skulle vi förstås ha ett gott rött vin också.
Så ... Jag har fått visat L E G. igen...

2 kommentarer:

  1. Den där pajen såg god ut! Måste jag prova:) Älgstek vore inte heller fel, men det har jag tyvärr ingen...

    Ha en bra dag!

    Hälsningar Pernilla

    SvaraRadera
  2. Ja! Prova pajen, smarrig som attan!

    SvaraRadera